Osaamisen tuotteistaminen skaalautuvaksi liiketoiminnaksi

Yhä useampi asiantuntija ja yrittäjä haaveilee aika- ja paikkariippumattomasta työstä, paremmista tuloista, enemmästä vapaa-ajasta sekä inspiroivasta ja merkityksellisestä työstä. Yksi tapa muotoilla elämästä omannäköistä ja irrottautua orvavanpyörästä on luoda itselle skaalautuvaa liiketoimintaa, jossa oma osaaminen tuotteistetaan sellaiseksi valmennukseksi tai palveluksi, jossa saat tehdä töitä oman intohimon parissa ja joka ratkaisee ihanneasiakkaidesi suurimman kipupisteen.  

Oman osaamisen tuotteistaminen ja unelmaelämän tavoittelu ei kuitenkaan aina ole helppoa. Työssäni yritysvalmentajana huomaan asiantuntijoiden ja yrittäjien törmäävän erityisesti seuraaviin haasteisiin:

Haave yrittäjyydestä tai aika- ja paikkariippumattomasta työstä sekä paremmista tuloista ja enemmästä vapaa-ajasta on saattanut kyteä jo kauan, mutta jostain syystä unelman toteuttamista ei saa aloitetuksi. Ehkä puuttuu rohkeutta, ehkä huijarisyndrooma nostaa päätään. Tai ehkä ei vain ole selkeitä askelmerkkejä, miten asian kanssa pitäisi edetä. Se mikä on varmaa, on se, että yksin omien unelmien saavuttamiseen menee kauan aikaa, josko perille pääsee koskaan.

Yrittäjyydessä tekemistä on todella paljon ja koko ajan sitä tulee lisää. On aivan ymmärrettävää, että nykyisessä informaatiotulvassa ja mahdollisuuksien maailmassa fokus hukkuu meiltä kaikilta. Välillä useammin, välillä harvemmin. Jos itsellä ei ole kirkasta kuvaa siitä, että mitä kannattaa tehdä, milloin ja miten, niin ajautuu herkästi tekemään paljon kaikkea sälää, joka ei lopulta johda mihinkään, ei ainakaan toivottuihin tuloksiin.

Alihinnoittelu on etenkin naisille iso ongelma yrittäjyyden taipaleella. Huijarisyndrooma ja kympintytönsyndrooma tahtovat puskea päälle joka välissä. Lisäksi naisilla on vahva tahto auttaa kaikkia, etenkin heikoimmassa asemassa olevia, ja auttamisesta ei olla totuttu pyytämään hintaa. Kun tähän yhdistää sen, ettei osata nähdä asiakkaan saamaa arvoa, niin ei ole ihme, että alihinnoittelemme palvelumme.  Alihinnoittelu taas johtaa hyväntekeväisyyteen, mikä on kaukana kannattavasta liiketoiminnasta ja johtaa vain kauemmas niistä haaveista, joita alun perin lähdimme tavoittelemaan.

Kuulostaako tutulta? Jos kyllä, et todellakaan ole yksin!

Miten osaaminen kannattaa tuotteistaa?

Osaamisen tuotteistamisessa on tärkeää huomioida seuraavat viisi onnistumisen pilaria, jotka auttavat sinua tuotteistamaan osaamisesi niin, että se vastaa asiakkaiden tarpeita ja tuo sinulle toivottuja tuloksia. Näin et enää luo itsellesi uutta oravanpyörää, vaan voit toteuttaa omia unelmiasi ja luoda taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa.

1. Palvelun rakentaminen omasta osaamisesta ja intohimosta käsin

Ensimmäinen onnistumisen pilarisi on palvelun rakentaminen omasta osaamisesta ja intohimosta käsin. Ennen kuin voit tuotteistaa osaamisesi, sinun tulee olla selvillä siitä, mitä osaat ja mitä voit tarjota asiakkaillesi. Lähde ensin liikkeelle niistä asioista, joiden parissa haluaisit työskennellä. Onko näissä jokin sellainen, mikä on sinulle erityinen intohimon kohde, josta voisit puhua taukoamatta.

Kun pohdit osaamisesta ja intohimosta kumpuavaa aihetta, niin onko aihe sellainen, joka pitää ihanneasiakastasi hereillä öisin ja ahdistaa päivisin? Mitä polttavampaan kipupisteeseen aiheesi kohdistuu, sitä todennäköisesti tulet rakentamaan aiheen ympärille kannattavaa liiketoimintaa.

2. Ihanneasiakkaan kirkastaminen

Toinen onnistumisen pilarisi on ihanneasiakkaan kirkastaminen. Jotta voit tarjota asiakkaillesi juuri heidän tarpeisiinsa sopivaa valmennusta tai palvelua, sinun tulee olla selvillä siitä, keiden kanssa erityisesti haluaisit työskennellä. Kenen auttamisesta olisit super innoissaan ja kuka antaa sinulle enemmän kuin ottaa.

Ihanneasiakkaan kirkastamisessa voi hyödyntää esim. mielikuvaa tikkataulusta. Tasolla 10 on sinun niche, eli täyden kympin ihanneasiakas. Tasolla 1 on kaikki ihmiset. Kun lähdet miettimään ihanneasiakastasi, kannattaa hänet johdatella tasolta 1 tasolle 10 ja jatkossa puhutella vain täyden kympin asiakasta.

Kun tunnet ihanneasiakkaasi, voit tuottaa juuri heille sopivia ratkaisuja. Kun ihanneasiakas on kirkas, myös myynti helpottuu, sillä ihanneasiakkaasi kokee myynnin tyrkyttämisen sijaan sydämellisenä ja lempeänä auttamisena.

3. Vastustamaton valmennus tai palvelu

Kolmas onnistumisen pilarisi on vastustamattoman valmennuksen tai palvelun rakentaminen. Jotta onnistut tässä, sinun on tunnettava ihanneasiakkaasi syvällisesti. Sinun on tiedettävä mikä on asiakkaan nykytilanne ja mikä on hänen unelmansa. On hyvä tiedostaa myös kaikki ne riskit, joihin ihanneasiakkaasi todennäköisesti tulee törmäämään, mikäli hän yrittää saavuttaa tavoitteensa yksin ilman sinun apua.

Ihanneasiakkaan nykytilan, unelmien ja riskien selvittämiseen voit hyödyntää esimerkiksi markkinatutkimusta. Kun markkinatutkimuksen pohjalta tunnet ihanneasiakkaasi, voit luoda hänelle vastustamattoman valmennuksen tai palvelun, joka auttaa heitä saavuttamaan unelmansa helpommin ja nopeammin, ja estää häntä tippumasta yleisimpiin sudenkuoppiin.

4. Hinnoittelu

Neljäs onnistumisen pilarisi on hinnoittelu. Mikäli haluat luoda hyväntekeväisyyden sijaan kannattavaa liiketoimintaa, joka mahdollistaa sinulle niin henkisen kuin taloudellisenkin hyvinvoinnin, niin hinnoittelun tulee olla järkevällä tasolla. Alihinnoittelu on tyypillistä etenkin naisille, ja huijarisyndrooma ottaa hinnoittelussa herkästi vallan.

Hinnoittelua on hyvä lähteä miettimään siitä näkökulmasta, että paljonko liikevaihtoa (eli alv 0 % myyntiä) tarvitset, jotta saat katetuksi sillä yrityksen menot, verot, palkanmaksunkulut yms. ja käteen jää kohtuullinen, mielellään reilu, korvaus tekemästäsi työstä. Mikäli tarvitset esim. 5 000 € liikevaihdon, niin 5 € + alv tuotteita myymällä, tarvitset joka kuukausi 1 000 asiakasta. Siis joka kuukausi! Myös lomilla. Tilanne on aivan toisenlainen, jos palvelusi hinta on 500 € + alv, niin tarvitset vain 10 asiakasta ja 5 000 € + alv hinnalla vain 1 asiakkaan per kuukausi.

Suosittelen lämpimästi tutustumaan myös arvopohjaiseen hinnoitteluun, jotta et luo itsellesi uutta oravanpyörää hinnoittelemalla palveluitasi tuntiperustaisesti.

5. Markkinointi ja myynti

Viides ja viimeinen onnistumisen pilarisi on markkinointi ja myynti. Usein yrittäjät yllättyvät siitä, kuinka paljon markkinointiin ja myyntiin tulisi käyttää aikaa. Mikäli teet töitä yksin, niin jopa 80 % työajastasi olisi hyvä lohkaista markkinoinnille ja myynnille, sillä ne ovat yrityksesi toiminnan elinehto. Ellei ole markkinointia, ei ole myyntiä ja ilman myyntiä ei ole liiketoimintaa.

Usein markkinointi ja myynti aloitetaan uuden palvelun tai valmennuksen kohdalla aivan liian myöhään. Mielestäni markkinointi kannattaa aloittaa heti kun sinulla on ihanneasiakas hahmoteltuna ja olet rakentanut valmennukselle tai palvelulle karkean rungon. Kaiken ei siis tarvitse olla valmiina, ei palvelun osalta eikä markkinoinnin pohjatöiden, kuten verkkosivujen ja some-kanavien osalta. Kun lähdet markkinoimaan ja myymään pilottia varhaisessa vaiheessa, tiedät varmasti, että palvelullesi on kysyntää, etkä ole käyttänyt kymmeniä tai satoja tunteja sellaisen palvelun rakentamiseen, josta asiakkaat eivät aidosti ole valmiita maksamaan.

Omannäköinen yrittäjyys ja taloudellinen vapaus

Oman osaamisen tuotteistaminen on loistava tapa luoda omannäköistä yrittäjyyttä ja saavuttaa taloudellista vapautta. Menestys ei kuitenkaan tule itsestään, vaan se vaatii sitoutumista ja panostusta sekä halua kasvaa ja kehittyä. Viittä onnistumisen pilaria noudattamalla olet kuitenkin oikealla tiellä kohti menestyvää valmennus- tai palveluliiketoimintaa.

Mikäli haluat ohituskaistalle kohti omannäköistä yrittäjyyttä ja taloudellista vapautta, niin varaa rohkeasti strategiapuhelu kanssani. 

Rodium